Tekster

På Rosborg Gymnasium bruger vi to lærebøger, nemlig Universets melodi og Det levende univers, 2015-versionen. Derudover findes nogle nye- og gamle noter, som du kan se nedenfor.
Hvis du er lærer og ønsker at bruge nedenstående vejledninger, er du velkommen til at gøre det. Dog må du så gerne føle dig forpligtet til at tilbagemelde dine kommentarer til vejledningerne. Derved kan de måske undergå en positiv udvikling. Du kan sende dine kommentarer til Michael A. D. Møller.Bogtopologi
Hvis du mener, jeg har brugt noget billedmateriale på ulovlig vis, så vær rar og giv mig besked. Så vil jeg straks få fejlen rettet. (Men der burde ikke være noget beskyttet materiale her.)
I mappen ‘Alle tekster’ kan du se en liste, der er sorteret alfabetisk. Indholdet er identisk med nedenstående materiale.

Astronominoter

En note om at finde liv i rummet set med en astronoms synsvinkel
En note om at finde liv i rummet set med en biologs synsvinkel
Find den astronomiske enhed ved hjælp af observationer foretaget i Stellarium.
Lær at finde en exoplanet ved hjælp af transitdata samt radialhastighedsdata. Ønskes kun en kort note om radialhastighedsmetoden, kan denne fil anvendes. (Opdateret 31/12-15.)
En samling over formler, der kan være anvendelige i elementær astronomi.
Introduktion til astronomi (Kapitel 1 i mine gamle noter.) (Opd. 24/5-2016.)
Stjernebilleder, siderisk- og synodisk tid, koordinatsystemer, stjernekortet, astronomiske fænomener set fra Jorden.
Solsystemets dannelse, kometer, Keplers love, en smule celest mekanik.
Øjet og kikkerten som observationsredskaber.
Solen og andre stjerner, luminositet, størrelsesklasser, ekstinktion, parallaksemetoden, Stefan-Boltzmanns lov, spektraltyper, farveindex, HR-diagrammer, hydrostatisk ligevægt, fusionsprocesser, stjerners udvikling væk fra hovedserien, sorte huller, fordampning af sorte huller.
Mælkevejens struktur, galaksetyper,galaksers storskalastruktur samt lidt om liv i rummet.
Skalafaktoren, afstandsbestemmelse for små og store rødforskydninger.
Analyse af to legemeproblemet.

Tværfaglighed/Almen studieforberelse

En kortfattet gennemgang af hvordan mennesket løste opgaven om at besøge Månen. Hohmann-banen samt Saturn V opsendelse. F-pro programmer. (ZIP-fil.)
En artikel til brug i NV eller et af de første AT-forløb. Overfladisk gennemgang af verdensbilledet.
Hvordan opstod naturvidenskaben, som vi kender den? (Redigeret version juni 2016.)
Ole Rømers observation af månen Io til at bestemme lysets hastighed.

“Astrobiologinoterne”, som er nævnt under astronominoterne ovenfor, er også tiltænkt som et AT-forløb. Sværhedsgraden svarer sandsynligvis nok til slutningen af 2. g og ellers 3. g. Emnet er ret teoretisk.

“Bestemmelse af den astronomiske enhed”, kan læses i forbindelse med et tværfagligt forløb hvor nogel af fagene astronomi, matematik og historie indgår.

“Exoplaneter” nævnt ovenfor er også tiltænkt som et AT-forløb i matematik og fysik. (Matematisk modellering, empirindsamling, deduktion – perspektivering til induktion ved at analyse af mange exoplaneter kan lede til ny erkendelse indenfor planetdannelsesteorier.)

Præsentationer

Der er ingen noter til præsentationerne, så de er nok ret ubrugelige for dem, som ikke har fulgt undervisningen – men måske kan de bruges som inspiration for lærerbegyndere. (Også inspiration til hvordan man ikke vil gøre…)